Stig
Andersson
Körning med häst
och slit i
För att få
en basväg i körbart skick fick man sedan börja att ploga
vägen, var det mycket snö fick man i regel spänna två
hästar för plogen. För att få vägen så
hård att den bar för timmerdoning med lass, brukade vi släpa
några lass av rundbarkat virke på skotstöttingen efter
vägen. Man hade innan man
började skota fram virket gjort i ordning timmerdoningen och placerat
den framför lastbänken. Sedan an kunde man börja rulla
på stockarna. Timmerdoningen bestod av en framkälke kallad
bock och en bakkälke som var betydligt längre, kallad get . Sedan kunde man lasta
flera lager med rundbarkad tall eller granmassaved överst. Sedan
björnade man fast de översta lagren av virke och ordnade till
en sittplats längst fram på lasset. Man skulle sitta med fötterna
på framkälken så man kunde hjälpa till att styra
lasset. Sedan var det dags att åka. Var det många
utförsbackar gällde det att ha en häst som var bra på
att hålla emot lasset, som kunde väga många tusen kilo.
För att hästen skulle kunna hålla emot ordentligt hade
man en så kallad baksele, eller hindertyg. Den bestod av några
breda läderremmar som gick runt hästens bakdel och sedan träddes
på dragtampen eller selålan fram där skaklarna fästes
med skakelpinnar. På våren
när solen började tina bort snön i backarna blev det i
stället för trögt och många gånger körde
vi fast i den myrstack vi strött ut under vintern. Då fick
vi börja att skotta i snö i stället.
Hade det snöat
mycket under tiden fram till inmätningen, hade man många gånger
göra i flera dagar att skotta fram virket. Sågtimret skulle
vara helt snöfritt för att man skulle kunna kvalitetsbedöma
det. Allt virke skulle också vara snöfritt i bägge ändar
för att man skulle kunna stämpla virket med en stämpelyxa
i bägge ändar. Vi hade under många
vintrar samma huggare. Det var mycket bra att ha vana huggare. När
det var grov skog skulle man vara bra på att fälla träden
så att det skulle gå bra att lasta stockarna på stöttingen.
För att hinna undan för tummarna måste man vara två
man som stämplade virket. Många gånger fick man klagomål
från tummarbasen. Stukmärkena syntes för dåligt
eller också hade man för dåliga underlag för virket.
Hade man otur kunde
man ha reparationer på timmerkälkar eller stötting och
hästen kostade också. Det behövdes nya skor på hästen
med jämna mellanrum kanske också någon sele som gått
sönder behövde bytas ut. Jag minns att min far i början av trettiotalet åtog sej flottningen efter spakån som det kallades, sträckan mellan Prästströmmen och Borgforsen, för 700 kronor för så där två-tre månaders arbete och då var han tvungen att leja två man för att kunna klara ackordet. I sitt inre närde man ju då en from förhoppning att man nästa vinter skulle få en fin vinter med lite snö och en bra avverkning med fin skog, bra terräng och en god förtjänst.
2003-05-07
|